Monday, April 18, 2011

masak2~

heya guys..
disebabkan aku dah lama x masak n xbrapa pandai masak so aku pon cuba la rajinkan diri kat dapuq..hihi..
kemarin (yesterday) aku buat kari udang nenas..
waaaaaaa....sedapnyer....
nak tau ka cara nak wat dia? (konon2 terror sangat la kan masak)
hehe...niway ni blog aku so aku punya suka la =p
bahan2 dia.. (tekeluaq bahasa utagha, harap ampa paham la noo)

nenas sebijik
udang (ikut la banyak mana nak makan)=p
santan (aku guna nyioq)=p
serbuk kari udang (aku guna cap tarbus)=p
bawang putih 2 ulas
bawang merah 5 bijik
garam dan gula secukup rasa
asam keping (ikot la nak buh ka x..hihi)
sebenarnya semua bahan ni ada je blakang paket kari udang cap tarbus 2 :)

then cara2 dia:
1) mesti la kena potong nenas tu.. (berpeluh2 aku buat, 1st tyme kot..haha)
2)sediakan semua bahan secukupnya.blend bawang.. perah sanan tu. mak aku soh aku perah 2 kali. perah siap2 la, kalau yg dah biasa masak tu ok la wat 2 keja 1 masa :)
3)bancuh serbuk kari tu dalam santan pekat yg kita perah kali pertama tu
4) then masukkan dalam periuk. tunggu sampai dia sedikit kering. mak aku cakap masak darat. aku dengan blur2 buat2 paham la..haha (bukan paham sangat bahasa pure peghlih ni)
5)Then masukkan santan yang kedua.tunggu sampai mendidih
6) terus la masukkan garam gula tu..masukkan nenas
7) if kurang rasa tambah la apa2 patut..aku tambah serbuk kunyit sket
8) last skali baru masukkan udang..tunggu udang tu agak merah2 tu bole la tutup api.then sedia dihidang :)

p/s: senang je kan.. xyah guna minyak pon..cuma ada santan la (mmg la kari letak santan :))


* * * *

Resipi kedua ialah ayam masak merah :)
yg ni aku masak hari ni..haha..esok nak masak apa lagi ek :)
ok bahan2nya:

3/4 ketul ayam ( xkesa la nak bpe ketul pon..:))
2 biji bawang merah - dikisar
4 biji bawang putih - dikisar
halia (1cm)- dikisar
serai (1 batang)- dikisar
2 sudu besar cili kering yang dikisar (aku amek je pes cili ni yg mak aku dah blend)
garam gula secukup rasa
sedikit air
minyak untuk menggoreng dan menumis

cara2 memasak:
1) ok mula2 kita blend dulu bahan2 di atas ni yg kena blend, then dah siap biar dulu.
2)seterusnya goreng ayam dalam kuali laen..ayam tu asingkan
3)then panaskan minyak dalam kuali bersih dan tumis bahan yg dikisar tadi. masukkan 2/3 sudu pes cili. tunggu sampai naik minyak :)
4)then masukkan garam gula..kalau nak tambah sos pon bole. kalau agak kuah tu kering tambah air
5) masukkan ayam yg kita goreng tadi
6) kalau agak2 dah sedap tu bole la tutup api dan sedia dihidang :)

No comments:

Post a Comment