Wednesday, January 26, 2011

insaf sejenak~

dulu zaman skolah selalu je mngumpat org...
even skolah agama..mengumpat jugak...
tyme tu x tau sangat pasal ayat2 Quran n hadith kan..
muda lagi kan tyme tu..xtau pape..
skrg pon...even dah belajar smua benda...
kita still xley nak apply apa kita blaja kan..
hemm...mengumpat mmg x dpt dijauhkan dri hidup kita..
kdg2 nak meluahkan prasaan pun rasa serba salah adakah itu mengumpat?
saya ada terbaca status sorg kwn kat fb..

Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, di akhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya di dunia. Maka, dia berkata kepada Allah: "Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya". Maka Allah menjawab: "Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".

sy terus terasa..betapa byknya pahala sy dah disedekahkan kat org..
ya Allah...ampunkan aku..
banyak godaan syaitan yg mmbuatkan aku begitu..
smoga kita berusaha jd lebih baek..
(walaupun aku tahu byk benda aku belum tahu)
ok kwn2..lepas ni kalau nak mengumpat kita fikir2kan hadith ni..
semoga ia dpt jauhkan kita drpd mengumpat..amiin..
so....buang yg keruh..ambik yg jernih...

No comments:

Post a Comment